Budynek naszego zespołu został oddany do użytku w 1960 roku. Mieściło się w nim przedszkole i żłobek pod zarządem WZCH „ Chemitex”. W 1997 budynek odpłatnie przekazano Urzędowi Miasta. Po reorganizacji powstał Zespół Żłobkowo – Przedszkolny. W skutek lipcowej powodzi w 1997 r. budynek uległ zniszczeniu. Po trwającym ponad trzy lata remoncie Zespół wznowił swoją działalność. Powstała placówka o wysokim standardzie. Obecnie jest to placówka składająca się z czterech oddziałów gdzie przebywają dzieci od 3-ch do 6-ciu lat. Uchwałą Rady Miejskiej Wrocławia Nr LIII/1329/14 z dnia 23 stycznia 2014,z dniem 1. 09. 2014 ZŻP Nr 2 został przekształcony w Przedszkole nr 14 Kowaliki. Pomieszczenia przedszkolne i ich wyposażenie, w tym środki dydaktyczne, pozwalają na realizację przyjętych programów oraz koncepcji pracy przedszkola. Nowoczesne meble i kąciki zainteresowań, a także atrakcyjne zabawki zachęcają dzieci do swobodnej zabawy. Niewątpliwie ogromnym atutem placówki jest olbrzymi ogród przedszkolny w pełni spełniający wymogi bezpieczeństwa, sprzyjający zabawom na świeżym powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych.

Koncepcja pracy

Koncepcja pracy

Przedszkola nr 14 Kowaliki

we Wrocławiu

na lata 2024-2029

 

 Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w następujących aktach prawnych:

– ustawie Prawo Oświatowe oraz aktach wykonawczych do ustawy,

– podstawie programowej wychowania przedszkolnego,

– Rozporządzeniu MEN w sprawie nadzoru pedagogicznego

– Statucie Przedszkola

Źródła opracowania koncepcji:

Punktem wyjścia do opracowania koncepcji były wymagania wobec edukacji przedszkolnej.

 

Spis treści   

  1. Diagnoza stanu wyjściowego – określenie mocnych
  2. Określenie misji placówki.
  3. Określenie wizji placówki – o naszym przedszkolu – warunki pracy
  4. Model absolwenta przedszkola – prawa dziecka do…
  5. Rola nauczyciela naszego przedszkola
  6. Wykaz metod pracy stosowanych w przedszkolu
  7. Przedszkolny zestaw programów
  8. Priorytety pracy przedszkola
  9. Główne zadania przedszkola na lata 2024-2029.

 

  1. Diagnoza stanu wyjściowego – określenie mocnych stron.

Opracowanie Programu Rozwoju przedszkola poprzedzone zostało analizą i diagnozą pracy placówki. Diagnozę przeprowadzono na podstawie rozmów, wywiadów obserwacji nauczycieli, rodziców, dzieci i środowiska lokalnego oraz analizę wniosków wynikających ze sprawozdań dyrekcji z przeprowadzonego nadzoru pedagogicznego. Wybrane zadania rozwojowe wzmacniają mocne strony placówki.

Wybór zadań  uwzględnia różne aspekty pracy wychowawczo-dydaktycznej placówki oraz rozwój zawodowy nauczycieli. Niniejsza  koncepcja przemyślana i uzupełniona o wyniki wewnętrznych raportów i diagnozę stanu obecnego oparta jest na założeniach programu rozwoju na lata 2019/2024.

 

MOCNE STRONY PLACÓWKI

 

  • Atrakcyjne oferty edukacyjne,
  • Organizacja imprez, uroczystości i wycieczek,
  • Kontynuacja tradycji,
  • Udział w konkursach i festiwalach,
  • Wysoki poziom pracy,
  • Atmosfera i klimat placówki,
  • Wyposażenie przedszkola,
  • Kwalifikacje i doskonalenie nauczycieli,
  • Dokumentowanie osiągnięć,
  • Zadowolenie rodziców,
  • Promocja placówki;

 

2.  Misja placówki

 

W przedszkolu wspierany jest rozwój dziecka, rozpoznaje się i zaspakaja jego potrzeby edukacyjne oraz umożliwia rozwój talentów i zainteresowań. U podstaw rozwoju placówki leżą wymagania państwa wobec przedszkoli określone w dokumentach Ministerstwa Edukacji.

 

Misą naszej placówki jest przygotowanie dziecka do twórczego, kreatywnego i odpowiedzialnego poruszania się w XXI wieku poprzez:

 

  • Przedszkole zapewnia dzieciom opiekę, dba o ich bezpieczeństwo psychiczne i  fizyczne,
  • Rozpoznaje i zaspokaja potrzeby oraz rozwija indywidualne możliwości i talenty,
  • Tworzy warunki do indywidualnego i wszechstronnego rozwoju, nabywania przez dzieci wiadomości i umiejętności, których celem jest osiągnięcie przez wychowanków stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej,
  • Placówka buduje środowisko społeczne dziecka, kształtuje jego postawy moralne oraz uczy odróżniania dobra od zła,
  • Kieruje się zasadami wynikającymi z Konwencji o prawach dziecka. Wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców,
  • Promuje zachowania przyjazne przyrodzie, a także buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej.

 

 

NASZEJ PRACY TOWARZYSZY MOTTO:

 

“ Jesteśmy małymi Europejczykami, wyruszamy w podróż naszego życia

po otwartych drogach świata”

3.Wizja placówki

 

Przedszkole nr 14 jest placówką nastawioną na szeroko rozumiany rozwój dziecka, tak aby poznało radość płynącą z zabawy, nauczyło się nawiązywać relacje z innymi dziećmi, z przyjemnością odkrywało i rozumiało otaczający go świat, nauczyło się samodzielności, zasad bezpieczeństwa oraz radzenia sobie z trudnościami, poznało nowe doświadczenia i odnosiło sukcesy. Każdemu dziecku stwarzamy szansę na miarę jego możliwości. Dążymy do tego, aby nasi wychowankowie osiągnęli gotowość szkolną i odnosili sukcesy w szkole. Dbamy o potrzeby psychiczne i fizyczne dzieci oraz ich rodziców. Rodzice czynnie uczestniczą w życiu przedszkola.

O naszej placówce

 

Przedszkole zatrudnia dwudziestu dwóch pracowników w tym trzynastu nauczycieli (w tym ośmioro pracujących w pełnym wymiarze godzin dydaktycznych) i dziewięciu pracowników obsługi i administracji. Kadra pedagogiczna posiada wysokie kwalifikacje pedagogiczne w zakresie wychowania przedszkolnego, a także  kwalifikacje specjalistyczne: specjalista w zakresie terapii pedagogicznej, logopeda, specjalista w zakresie gimnastyki korekcyjnej.

W celu tworzenia nowych perspektyw rozwoju i zaspakajania potrzeb placówki powołuje się różne zespoły zadaniowe.

Kadra tworzy życzliwą atmosferę współdziałania opartą na wypracowanym przez siebie kodeksie etyki zawodowej. Sprawność organizacyjna placówki oparta jest na statucie oraz systemie czytelnych procedur i regulaminów. Dyrektor motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie poprzez uruchomienie procedury oceniania i nagradzania.

Budynek naszego przedszkola został oddany do użytku w 1960 roku. Mieściło się w nim przedszkole i żłobek pod zarządem WZCH „ Chemitex”. W 1997 budynek odpłatnie przekazano Urzędowi Miasta. Po reorganizacji powstał Zespół Żłobkowo – Przedszkolny. W skutek lipcowej powodzi w 1997 r. budynek uległ zniszczeniu. Po trwającym ponad trzy lata remoncie  Zespół wznowił swoją działalność. Powstała placówka o wysokim standardzie. Obecnie jest to placówka składająca się z czterech oddziałów gdzie przebywają dzieci od 3-ch do 6-ciu lat. Uchwałą Rady Miejskiej Wrocławia Nr LIII/1329/14 z dnia 23 stycznia 2014,z dniem 1. 09. 2014 ZŻP Nr 2 został przekształcony w Przedszkole nr 14 Kowaliki.

Pomieszczenia przedszkolne i ich wyposażenie, w tym środki dydaktyczne, pozwalają na realizację podstawy programowej, przyjętych programów oraz koncepcji pracy przedszkola. Nowoczesne meble i kąciki zainteresowań, a także atrakcyjne zabawki zachęcają dzieci do swobodnej zabawy. Niewątpliwie ogromnym atutem placówki jest olbrzymi ogród przedszkolny w pełni spełniający wymogi bezpieczeństwa, sprzyjający zabawom na świeżym powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych.

Warunki pracy:

 

  • Nasze przedszkole jest kolorowe i dostosowane do grup wiekowych. Sale wyposażone są w nowoczesny sprzęt gimnastyczny i muzyczny, nowe meble w starszych grupach, pomoce dydaktyczne i bezpieczne zabawki. Ogród przedszkolny, przy współpracy z rodzicami, został wyposażony w atrakcyjne urządzenia do zabawy dla dzieci.
  • Dzięki skutecznej promocji nasze przedszkole ma dobra opinię w środowisku lokalnym. Dobra baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia dopełnia działania dydaktyczno – wychowawcze i wpływa na wysoką ocenę. Placówka inwestuje w nauczycieli, pracowników, bazę lokalową, a zyskują na tym przede wszystkim dzieci. Przedszkole jest zarządzane w sposób sprawny i nowoczesny, a pracownicy mają satysfakcję ze swojej pracy.

 

  1. Model Absolwenta naszego przedszkola
  • posiada wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej,
  • jest samodzielny,
  • interesuje się nauką i techniką,
  • aktywnie podejmuje działania,
  • zna i respektuje normy społeczne,
  • jest otwarty na potrzeby innych ludzi,
  • potrafi współdziałać w zespole,
  • lubi działania twórcze,
  • jest wrażliwy na piękno i artystyczne formy przekazu,
  • zna i akceptuje zasady zdrowego stylu życia,
  • posiada bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym,
  • wykazuje gotowość do działania na rzecz środowiska przyrodniczego,

ma poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem

 

 

Dziecko ma prawo do:

 

  • Życia i rozwoju
  • Swobodnej myśli, sumienia i wyznania,
  • Aktywnej, serdecznej miłości i ciepła,
  • Spokoju i samotności, gdy tego chce
  • Snu lub wypoczynku, jeśli jest zmęczone,
  • Indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa tego rozwoju,
  • Pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą
  • Wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi
  • Zabawy i wyboru towarzyszy zabawy
  • Pomocy ze strony dorosłych i kontaktów z nimi na zasadzie równouprawnienia
  • Nauki, informacji, badania i eksperymentowania
  • Oświadczania konsekwencji swojego zachowania
  • Zdrowego żywienia

 

5. Rola nauczyciela naszego przedszkola

 

  • Wychowankowie mają w nauczycielach wsparcie, a każdemu dziecku zapewniają podmiotowe traktowanie i dbają o jego wielostronny rozwój.

 

  • Pedagodzy w naszym przedszkolu współpracują ze sobą i dzielą się zdobytą wiedzą. Pogodna atmosfera w przedszkolu i życzliwi nauczyciele umiejętnie otaczają opieką wszystkie dzieci.

 

  • Nauczycielki znają potrzeby i zainteresowania dzieci oraz posiadają umiejętność atrakcyjnego prowadzenia zajęć. Konstruują ciekawe i bogate oferty zabaw i zadań, są dobrze przygotowane merytorycznie, metodycznie. Poszukują innowacyjnych rozwiązań, mają wysokie kwalifikacje, pracują z pasją ciągle doskonaląc swoje umiejętności.

 

  • Nauczycielki piszą programy własne oraz włączają się w programy dla przedszkoli organizowane przez instytucje zewnętrzne np. Urząd Marszałkowski, Urząd Miejski, DODN itp.

 

  • Nauczycielki ściśle współpracują z rodzicami, uwzględniają ich potrzeby i oczekiwania. Angażują rodziców do pracy na rzecz przedszkola. Rodzice są naszymi sojusznikami, a działania nasze są skoordynowane.

 

  • Poszczególne zespoły zadaniowe monitorują procesy zachodzące w przedszkolu i udoskonalają je z wykorzystaniem nowoczesnej wiedzy i własnych doświadczeń. Dyrektor i nauczyciele dbają o sprawność systemu i właściwe wykorzystanie zasobów. Ponadto nauczyciele współpracują ze sobą na co dzień, prowadzą zajęcia koleżeńskie, dzielą się wiedzą i doświadczeniem w ramach WDN-u.

 

  • Wszyscy pracownicy naszej placówki współdziałają ze sobą. Tworzą przyjazną atmosferę, dzięki której dzieci czują się akceptowane i bezpieczne.

6. Wykaz metod pracy stosowanych w przedszkolu

 

            Są to metody czynne, słowne, oglądowe. Prym wiodą metody aktywizujące i twórcze. Metody, którymi posługują się nauczyciele opierają się na metodyce wychowania przedszkolnego. To metody nowoczesne i zapewniające wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych. Są to między innymi:

 

  1. Metody dydaktyczne  (głównie aktywizujące).
  2. Metody wychowawcze.
  3. Zabawy paluszkowe i inne.
  4. Gimnastyka rytmiczna.
  5. Elementy metody ruchu rozwijającego.
  6. Elementy Metody Dobrego Startu.
  7. Elementy pedagogiki zabawy – Klanza.
  8. Relaksacja.

9.Bajkoterapia.

  1. Elementy metody ekspresji ruchowej.
  2. Elementy metody prof. E. Gruszczyk – Kolczyńskiej, czyli zabawy i zajęcia z obszaru edukacji matematycznej.
  3. Elementy Kinezjologii edukacyjnej Dennisona – gimnastyka mózgu.
  4. Opowieść ruchowa.
  5. Metody wykorzystywane w terapii, np. w terapii ręki i inne.

 

 

  1. Przedszkolny zestaw programów

Każdego roku w przedszkolu w oparciu o opinię metodyków, nauczycieli zatwierdzane są programy edukacyjno – wychowawcze, które są zgodne z aktualną podstawą programową wychowania przedszkolnego zatwierdzoną przez MEiN.

Programy realizowane obecnie w przedszkolu to:

Program wychowanie przedszkolnego: „Zabawy z porami roku”, wyd. Podręcznikarnia,

Oprócz obowiązującego programu realizowane są dodatkowe programy i projekty własne:

Program wychowawczo-profilaktyczny,

„Radosne dziecko-spokojny rodzic” – program adaptacyjny,

Program zajęć ruchowych z elementami gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej dla dzieci w wieku przedszkolnym,

Projekt edukacyjny „Mały Europejczyk”,

Projekt edukacyjny „W układzie słonecznym”

Przedszkole uczestniczy w zewnętrznych programach i projektach np. tj. „Dzieci uczą rodziców”, współpraca z Instytutem Pamięci Narodowej. Efektem tych działań w ostatnich latach było otrzymanie różnych tytułów, dyplomów i podziękowań.

  1. Priorytety w pracy przedszkola:

 

  • Wysoka Jakość pracy kadry pedagogicznej i pomocniczej,

 

  • Sprzyjające warunki rozwoju dzieci,

 

  • Życzliwa atmosfera,

 

  • Przemyślana oferta edukacyjna,

 

  • Dobre kontakty z rodzicami,

 

  • Właściwe zarządzanie

 

  • Prowadzenie procedury pomocy psychologiczno – pedagogicznej

 

  • Prowadzenie ewaluacji wewnętrznej pracy przedszkola

 

  1. Główne zadania na lata 2024-2029

 

  1. „Przedszkolak przyjacielem Ziemi” – kształtowanie świadomości ekologicznej dziecka.

 

  1. „W zdrowym ciele zdrowy duch”
    • dbam o swoje bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne,
    • dbam o swoje zdrowie, chcę być wysportowany;

 

  • „Duży świat małego Europejczyka” – budowanie postaw otwartości dziecka na      innowacje    Nauka języków obcych.

 

  1. „Dziecko odbiorcą i twórcą sztuki” – rozwijanie różnorodnej twórczości, indywidualna  praca z małym twórcą. Realizowanie strategii edukacyjnej Wrocławia – zajęcia w przestrzeni miejskiej.

 

  1. „Nie wstydzę się być Polakiem” – wychowywanie dzieci w duchu patriotyzmu i najważniejszych wartości kultury polskiej.
  2. „Akademia wychowania”- wspieranie rodziców w trudnej sztuce wychowania. Aktualizacja i doskonalenie systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

Kolejne cele placówki będą uzupełniane metodą planowania kroczącego, tj. dopisywane co roku.

Kadra

Przedszkole zatrudnia dwudziestu pracowników w tym dwunastu nauczycieli (w tym ośmioro pracujących w pełnym wymiarze godzin dydaktycznych) i dziesięciu pracowników obsługi i administracji. Kadra pedagogiczna posiada wysokie kwalifikacje pedagogiczne w zakresie wychowania przedszkolnego, a także kwalifikacje specjalistyczne: specjalista w zakresie terapii pedagogicznej, logopeda, specjalista w zakresie gimnastyki korekcyjnej.